Pandemide Ruhsal Türbülansa Dikkat!

Stres, normal insan reaksiyonudur ama uzaması, yoğunlaşması bizi olumsuz etkileyebilir.

Kovid-19 vakası artışları devam ederse öncelikle ruhsal türbülanslar başlayabilir. 28 Eylül 2020
AA
İstanbul Ticaret Üniversitesi Psikoloji Bölüm Başkanı Prof.

 Dr. Rüstem Aşkın, "Kovid-19 vakası artışları devam ederse öncelikle ruhsal bir türbülans başlayabilir. Artış devam edecek gibi de görünüyor. Ekonomik sıkıntı bu türbülansı daha da artırabilir. İnsanlar dışarda bir şeyler yiyip içmeyi, alış verişi kesiyorlar." dedi.
 Vaka artışının insanların ruhsal durumunu da olumsuz etkilediğini kaydeden Aşkın, özellikle kamuoyunca tanınmış insanların da hastalandıkları haberlerinin insanlarda tedirginliği arttırdığını söyledi. Aşkın, "Kovid-19 vakası artışları devam ederse öncelikle ruhsal türbülanslar başlayabilir. Ekonomik sıkıntı bu türbülansı daha da artırabilir. İnsanlar dışarda bir şeyler yiyip içmeyi, alış verişi kesiyorlar. Önemli bir sağlık sorunu da insanlar hasta bile olsa hastanelere gitmekten kaçınıyorlar. Sevdiklerimizle korkumuzu paylaşmak hem yatıştırıcı hem de yakınlaştırıcı olacaktır. Ne var ki sürekli bir arada bulunmanın erken dönemde sürtünme katsayısını da artıracağını kestirebiliriz. 

Ancak gitgide her olgun insan üzerine düşenleri daha iyi icra edecek, sabrı, tahammülü, dayanışmayı öğrenecektir." ifadelerini kullandı.

"Sürekli salgın haberlerine odaklanmayın"


Bütün bu olumsuzluklara rağmen insanların ruh sağlıklarını koruması gerektiğini anlatan Aşkın, "Stres, zorlanma karşısında normal insan reaksiyonudur, uzaması, yoğunlaşması sağlığımızı olumsuz etkileyebilir. Bu dönemde aşırı olmadıkça korku, kaygı ve gerginlik, her zamankinden daha çabuk yorulma doğal tepkilerdir.

 Sürekli salgın haberlerine odaklanmamalı. Hem medya/sosyal medya hem de arkadaşlarınız içinde kötü haber taşıyıcılarıyla fazla temas kurmamalı. Yeterli ve doğru bilgi sahibi olunmalı. Sevdiklerinizle iletişim halinde olun, ilişkilerinizi sıcak tutun, onlara destek olun, korkularınızı, kaygılarınızı paylaşın, dertleşin. Uykunuza ve sağlıklı beslenmeye özen gösterin, alkol ve madde kullanımından uzak durun. Bedensel egzersizi ihmal etmeyin. İşyeri ya da evdeki çalışma sürenize ve yoğunluğuna dikkat edin. Size iyi gelen uğraşlara, manevi yönden destek olacak etkinliklere zaman ayırın.

Sevdiğiniz bir şeyler dinlemek, sevdiklerinizle zaman geçirmek, kitap okumak, dışarıda, doğada yürüyüş yapmak, çiçeklerle ilgilenmek, hobilere zaman ayırmak, koşmak, dua/ ibadet etmek, meditasyon yapmak gibi. Korku ve endişenin etkisiyle, üzerinde yeterince düşünülmemiş ani kararlar, hayatınızı etkileyebilecek önemli kararlar verirken dikkatli olun. Uzun vadeli düşünün. Arkadaşlarınıza, eşinize, ailenize danışın." Aşkın, teknolojinin de sosyalleşmeye önemli katkılarının olduğunu anımsatarak, görüntülü görüşme veya toplu görüntülü sohbetlerinin önceden garipsendiği ama artık toplumun gitgide buna alıştığını ve evin rahat oturma düzeninde olması dolayısıyla bu buluşmaların daha da keyifli olabileceğini kaydetti. "Ruh sağlığı sorunları online görüşmelerle büyük ölçüde çözülebilir" diyen Aşkın, teknolojik imkanlar kullanarak vatandaşların ruh sağlığı üzerine çalışan uzmanlara rahatlıkla ulaşabileceğine dikkati çekti.



Önemli Hatırlatma: Bu içerik ilgili uzman danışman tarafından izleyicilerimizi bilgilendirme amaçlı hazırlanmıştır. Kendinizin veya çocuğunuzun sağlığı ile ilgili her konuda, bir tıp doktoruna veya çocuk eğitimi ve psikolojisi alanında çalışan uzmanlara danışmanızı tavsiye ederiz.

YORUMUNUZ / GÖRÜŞÜNÜZ

MESAJINIZ GÖNDERİLİYOR,
LÜTFEN BEKLEYİNİZ...

MESAJINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER. MESAJLARINIZ SAYFAMIZDA YAYIMLANMAYACAKTIR. YALNIZCA İÇERİK GELİŞTİRME AMAÇLI DEĞERLENDİRİLECEKTİR.

FORMDAKİ BAZI BİLGİLER EKSİK.
LÜTFEN GİRDİĞİNİZ BİLGİLERİ GÖZDEN GEÇİRİRMİSİNİZ...

GÖNDER